rok szkolny 2021/2022


W wolnej chwili :-)
W internecie jest dostępny (anty)poradnik dla rodzica, warty uwagi wszystkich rodziców. Ten link przeniesie na stronkę...


Zapraszam do szkoły na spotkanie z psychologiem w ostatnią środę marca tj. 30 marca  na godzinę 17-tą, poruszany temat to "Wyrażanie emocji u dzieci przedszkolnych",

Spotkanie będzie miało miejsce w sali 27


Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego (przedszkole) - do pobrania poniżej.


dostępność przedszkole.pdf

Działam, odkrywam, rozwijam...

Podsumowanie tygodnia „Działam, odkrywam, rozwijam”.

 

 W pierwszych dniach marca młodsza grupa przedszkolna, Sówki, wzięła udział w niecodziennym eksperymencie. Zamiast zabawek oraz kącików tematycznych w sali Sówek czekały różnej wielkości pudła i pudełka kartonowe. Początkowo dzieci były nieco zdezorientowane, ale po chwili ich wyobraźnia pozwoliła im na różnorakie działania. Celem tego eksperymentu była realizacja podstawy programowej w inny niż dotychczas sposób, rozwijanie twórczego oraz logicznego myślenia, urozmaicenie zajęć a także zaciekawienie dzieci wykorzystaniem ekologicznych i tanich materiałów do codziennej nauki.

Pierwszy dzień był odkrywaniem, co z pudłami można zrobić? Sówki wchodziły do pudełek, wychodziły, próbowały się w nich schować. Z chęcią używały materiałów plastycznych, by je dekorować, obcinać, wycinać. Badały faktury oraz porównywały wielkość, rodzaj kartonu, dźwięki jakie wydaje kiedy się w niego uderza palcem, dłonią, kredką. Zrobiliśmy sobie tor przeszkód, bawiliśmy się w „Zgadnij, kto się schował w pudle?” Zrobiliśmy też sobie zajęcia z języka angielskiego, podczas których kartony zmieniły się w samochody i łódki.. Każde dziecko miało swój pojazd i grzecznie czekało w ‘korku’.

Drugi dzień przyniósł już więcej odwagi małym odkrywcom. Pojawiły się w ich głowach zupełnie nowe pomysły: tor przeszkód (nie tylko slalom), omijanie, przechodzenie nad, wchodzenie do pudełek, a także przeczołgiwanie się przez pudełka. Dzieci sprawdzały, ile osób zmieści się w największym pudełku, dzięki czemu mogły ćwiczyć wyobraźnię, matematykę, a to wszystko w formie świetnej zabawy. Budowanie wieży i rakiety, szacowanie i przestrzenne aranżacje, które pozwoliły na budowę stabilnej figury, liczenie i porównywanie – te wszystkie aktywności i nowe umiejętności miały okazję poznać małe Sówki dzięki prostej zabawce – kartonowi. Sprawdzaliśmy również, jaki kształt mają pudełka, uczyliśmy się figur geometrycznych oraz stawialiśmy pierwsze kroki w projektowaniu najróżniejszych rzeczy.

Kolejny dzień to budowa fortu, zamku dla całej grupy. Następnie prace w grupach: dziewczynki vs chłopcy. Każda grupa wspólnie miała przedyskutować projekt rakiety, a następnie wspólnie ją zbudować. Sówki spisały się na medal! Wychowawczyni prowokacyjnie (celem przygotowania dyskusji) ozdobiła jeden z kartonów, a następnie zaprosiła dzieci do podsuwania pomysłów, czym owy karton stał się w ich wyobrażeniach? Mieliśmy więc telewizor, mikrofalówkę, piekarnik, budę dla psa, skrzyneczkę dla kota, paczkomat, kurnik, fryzjerską suszarkę na włosy, kask, głowę robota. Wyobraźnia Sówek nie miała granic! Oczywiście tor przeszkód, zabawa ‘Zgadnij, kto się schował?’, ‘Ciepło-zimno’, ozdabianie, malowanie, wkładanie większych pudełek w mniejsze, chowanie się w pudełkach, sprzątanie, przenoszenie, udawanie, iż gramy w PS3 czy Nintendo.

Czwartego dnia nasze pudełka zamieniły się w jedną dużą łódź piracką. Bawiliśmy się w piratów, mieliśmy mapę skarbów, płynęliśmy odszukać skrzynię skarbów, przeżywaliśmy różne perypetie łącznie z ćwiczeniami ogólnorozwojowymi na szkolnej sali gimnastycznej. Udzielaliśmy wywiadów, dzieci miały szansę być spikerami. Oczywiście tworzyliśmy projekty, nie tylko na kartkach, ale także na naszym monitorze interaktywnym. Wspólnie decydowaliśmy, co będzie naszą finałową budowlą. Jedna z Sówek wpadła na pomysł zbudowania robota!

Ostatni dzień był jedną wielką przygodą! Najpierw Sówki zaprojektowały robota, zaczęły od szkicu aż po kolorowe detale. Następnie rozgrzały się gimnastyką, po to, aby założyć ochronne fartuszki i decydować jakie pudełka będą potrzebne i odpowiednie, by osiągnąć swój cel. Metodą prób i błędów najpierw ustawiliśmy pudełka „na sucho” po to, by później posmarować je mocnym klejem. Kiedy pudła zostały stabilnie sklejone, w ruch poszły farby, papiery kolorowe, bibuła. Każda Sówka mogła wykazać się swoim zmysłem estetycznym oraz inwencją twórczą. Ostateczny efekt zaskoczył wszystkich, łącznie z dziećmi. Co prawda, zanim mogliśmy w pełni podziwiać nasz wspaniały wytwór, musieliśmy przejść szereg zabiegów ‘pielęgnacyjno-higienicznych’ – ponieważ mimo fartuszków i folii zabezpieczającej naszą salę – farby były wszędzie! W naszych włosach, ubraniach, na kapciach, na twarzy, szyi i oczywiście rękach. Sensoplastyka w najbardziej szalonym wydaniu!

 

Celem przeprowadzonych zajęć było wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

Sfera fizyczna była rozwijana poprzez ćwiczenia ogólnorozwojowe, motorykę dużą oraz małą.

Sfera emocjonalna wiązała się z wyjściem poza strefę komfortu już od pierwszego dnia, kiedy sala została pozbawiona zabawek, a dzieci pracowały w zespołach, podsuwały sobie różne pomysły, mierzyły się z różnymi wizjami, chęcią wykorzystania tego samego pudełka przez inną osobę, były kłótnie oraz rzeczowe rozmowy – kilka pudełek poniosło klęskę, ale ich poświęcenie było warte więcej niż one same.

Sfery społeczna i poznawcza były wykorzystane w każdy możliwy sposób: rozmowy, zabawy, zapraszanie do realizacji wspólnych pomysłów, eksperymentowanie, testowanie, sprawdzanie, mierzenie, porównywanie, dyskusje oraz wspólne gry i zabawy.

Nie wszystkie efekty tego tygodnia będą zauważone od razu, dzieci dały z siebie bardzo dużo i przyswoiły jeszcze więcej. Ich ewaluacja zajęć była niesamowita, zapytały bowiem, czy w kolejnym tygodniu znów będą bawiły się pudełkami i były nieco zawiedzione kiedy oznajmiłam im, iż zabawki wracają.

Nasz robot ma przed sobą równie świetlaną przyszłość, albowiem został bezpiecznie przewieziony do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Raciborzu, celem wzięcia udziału w konkursie ogólnopolskim. Trzymamy kciuki za robota!

 

 



Od poniedziałku 09 listopada nasze Przedszkole funkcjonuje normalnie. Obydwa oddziały są gotowe na powrót wychowanków.


PILNE!!!

Od dnia 27 października (wtorek) przedszkole będzie nieczynne do piątku 30 października. Proszę o pozostawienie dzieci w domu. Nauczyciele przedszkola skontaktują się z rodzicami w przyjęty wcześniej sposób.



Komunikat dotyczący pracy przedszkola od 26 października 2020 r.

Drodzy Rodzice,

W poniedziałek 26 października szkoła przechodzi w system nauki zdalnej w klasach IV – do VI. Pozostałe klasy, czyli I - III uczą się stacjonarnie, na miejscu w szkole.

Niestety, w poniedziałek 26 października zmiana chwilowa dotyczyć będzie też oddziałów przedszkolnych. Z powodu trudności kadrowych, brak jednego nauczyciela przedszkola, spowoduje konieczność połączenia grupy młodszej i starszej w jedną grupę. Nie jestem w stanie określić na jak długi czas obydwie grupy pozostaną złączone. W związku z tym mam prośbę, aby przemyśleć czy Wasze dziecko ma odpowiednią opiekę w domu i mogłoby zostać jakiś czas w domu do momentu powrotu nauczyciela do pracy. Proszę również aby bacznie obserwować Wasze pociechy i w sytuacji niedyspozycji typu katar, kaszel, lekka gorączka lub inne objawy chorobowe, pozostawić jednak dziecko w domu.
W tym dziwnym czasie musimy wszyscy być bardziej wyczuleni na zdrowie i stosować się do pewnego reżimu sanitarnego zachowując ostrożność tam gdzie należy.

Dziękuję za zrozumienie, Mirosław Otręba.



Drodzy Rodzice! Nasze przedszkole pozostaje zamknięte, treść zarządzenia dostępna poniżej, po kliknięciu w przycisk

zarządzenie_zawieszające_zajęcia_w_przedszkolu.pdf

Drodzy Rodzice. Zmieniamy sposób udostępniania materiałów przygotowanych dla Waszych pociech. Od teraz propozycje przygotowane przez panie Moniki dostępne będą po kliknięciu w odpowiednie przyciski poniżej.


Materiał do pracy z grupą 5 i 6 latków - do wykorzystania przez rodziców - zachęcamy do skorzystania

Propozycje pracy  i zabawy z pociechami, na czas od 30 marca

Drogie Dzieci, szanowni Rodzice,

w tym tygodniu będziemy omawiać temat pt. "Na wsi" . Naszym zadaniem będzie zapoznać się nazwami zwierząt wiejskich, poznacie również nazwy domów zwierząt, które żyją na gospodarstwie. Dowiecie się ciekawych informacji o jajku oraz poznacie produkty, które powstają z mleka.

Gotowi ?! Zaczynamy!

Na początku zachęcam Was do wysłuchania nagrania odgłosów zwierząt (nie podglądajcie ;-)- nazwijcie usłyszane zwierzęta.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

Teraz proszę rodziców, aby przeczytali Wam wiersz pt. "W zagrodzie"


W Zagrodzie

Wstawać wszyscy wstawać,

dzionek się zaczyna.

Słoneczko już świeci

to dobra nowina.


Gospodyni Magda

z łóżka wyskakuje.

Krząta się po domu,

czasu nie marnuje.


Już czekają kury,

kaczki i perliczki.

Kogut, kilka gęsi,

indor i indyczki.


Gospodyni w wiadrach,

czystą wodę niesie.

Ptactwu sypie karmę,

głodne wszystkie przecież.


Wypuszcza z obory

krowę i barana,

niech na łące trawę

skubią już od rana.


Jak to gospodyni

dba o swą zagrodę,

zawsze bardzo chętnie

pokazać wam mogę.


Drodzy rodzice zapytajcie Wasze dzieci: Kto jest bohaterem wiersza? Co od rana robi gospodyni Magda? Wymień zwierzęta występujące w wierszu? Proszę Was, aby teraz każde dziecko opisało wygląd dwóch zwierząt, do wyboru:

   


Zachęcam Was teraz do wykonania krówki, świnki lub baranka z talerzyka papierowego, Wasze prace powiesimy na gazetce. Miłej zabawy!

         



A teraz rymowanka, proszę aby osoba dorosła przeczytała zdania rymowanki a dzieci wykonują czynność, o której mowa w zdaniu.

Powiedz prosię i podrap się po .......nosie

Powiedz koń i wyciągnij do mnie ......... dłoń

Powiedz krowy i dotknij palcem .......głowy

Powiedz króliczki i nadmij .......policzki

Powiedz kaczuszka i dotknij palcem .......brzuszka

Powiedz psy i klaśnij ........ raz dwa trzy



Następny temat dotyczy domów naszych wiejskich zwierząt. Wiecie jak się nazywają? Spróbujcie powiedzieć, gdzie mieszka krowa a gdzie koń? Gdzie baran a gdzie pies? Pomocą niech posłuży film pt. Gdzie mieszkam

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA


Następnie poznamy ciekawe informacje o jajku kurzym. Proszę rodziców, aby pokazali dziecku jajko kurze- razem zróbcie zabawę badawczą- rozbijcie wspólnie jajko, nazwijcie elementy jajka: skorupka, białko, żółtko, zwróćcie uwagę na wartości odżywcze jajka. Pamiętajcie, że jajka są bardzo zdrowe i warto je jeść.

Na koniec zapraszam Was do zapoznania się z produktami pochodzącymi z mleka. Drodzy rodzice przedstawcie proszę dzieciom produkty mleczne w waszych lodówkach, oraz zachęcajcie do spróbowania.


 



Jeszcze przypomnijcie dzieciom o piramidzie żywienia - poznaliśmy ją jesienią przy temacie o zdrowym odżywianiu. Zwróćcie uwagę konieczność codziennego spożywania produktów pochodzących z mleka.


Życzę Wam miłej nauki i zabawy oraz dużo zdrówka


Pozdrawiam Was

Wasza Pani Monika

Poniżej linki do wykorzystania:
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

Drodzy Rodzice Dzieci 5- 6 letnich,

w tym tygodniu omawiamy temat PRACOWITA WIOSNA! Temat ten obejmuje wiosenne porządki w domu, porządki w ogródku oraz tematy związane z obserwacją ptaków oraz ich gniazd. Proszę uzupełnić zadania w podręcznikach. W podanym niżej linku znajdziecie wiersz Jana Brzechwy pt. "Wiosenne porządki". Proszę, aby dzieci wysłuchały go oraz porozmawiajcie z nimi o tym co zarządziła Wiosna, jakie czynności wykonywały poszczególne postaci? Zapytajcie dzieci, czy wiedzą dlaczego w domach robi się wiosenne porządki?

I proszę zachęcić Wasze pociechy do wspólnego wiosennego sprzątania.

W piątek zachęcam do obejrzenia bajki pt. Przygód kilka wróbla Ćwirka - Własne gniazdko . Proszę porozmawiać z dziećmi co robią ptaki wiosną? Jakie rady dała Ćwirkowi jego mama? Gdzie Ćwirek szukał mieszkania i czy go w końcu znalazł? Niech dzieci spróbują naśladować odgłosy i ruchy ptaków.

Źyczę powodzenia oraz miłej zabawy! Linki do wiersza i bajki znajdziecie poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=d0CLg_HeQwM

https://www.youtube.com/watch?v=5TX26M3xIUE

Pozdrawiam Was gorąco

Wasza Pani Monika


Materiał do pracy z grupą 3 i 4 latków - do wykorzystania przez rodziców - zachęcamy do skorzystania

Wiosenne porządki

·       Jan Brzechwa, wierszyk: https://www.youtube.com/watch?v=BFSNLBZ6RG8

Rozmowa z dzieckiem: bardzo proszę o pytania związane z wierszykiem. Jakie znamy pory roku? Jaką porę roku mamy obecnie? Jakie znacie oznaki wiosny? Kto zarządził wiosenne porządki? Co zrobił wietrzyk? Co oznacza słowo ‘zamaszyście’? Kto niosł wiadra z z wodą? Jakie ptaszki pomagały w wiosennych porządkach? Kto wymalował tęczę?

Można razem z dzieckiem ‘wyklaskiwać’ sylaby słów: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, porządki, wietrzyk, zamaszczyście, tęcza, bocian, kukułka (np. wio-sna klaszczemy 2 razy, za-ma-szy-ście klaszczemy 4 razy). Dla pięciolatków można zapisać powyższe słowa, aby zapoznały się z wyrazem pisanym.

•         Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=B4jmkwQNsX8

Kto śpiewa tą piosenkę? Co sprzątał kransalek Hopla Hop? Czym są wirusy i bakterie? Jak się pozbyć bakterii i wirusów? Kiedy robimy generalne porządki?

 

·       Wiosna w ptasich gniazdach https://www.youtube.com/watch?v=qKr_ungGOYI

·       https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM (film jest poważny, niemniej jednak wizualnie dzieci zobaczą w jaki sposób ptaki budują gniazda oraz jak znoszą jaja i jak się wykluwają się małe ptaszki).

Rozmowa na temat: Jak dzieci mogą pomóc rodzicom w wiosennych porządkach?

Podczas porządkowania domu, poprośmy dzieci by powycierały kurze, by pomogły w odkurzaniu podłogi czy myciu mopem; by posprzątały zabawki licząc ich ilość lub segregując według kolorów lub rozmiaru, używając słów ‘wielki, średni, mały, największy, najmniejszy’. Podczas zabaw w ogrodzie poprośmy o pomoc w grabieniu, zbieraniu gałązek lub kamyków; dzieci mogą pomóc w przygotowywaniu rabatek, sadzeniu lub przesadzaniu kwiatków, sadzonek, podlewaniu. Poprośmy by porównywały drzewka lub krzewy pod względem wielkości, tego ile mają gałęzi lub listeczków. Mogą liczyć drzewa w ogrodzie lub sadzie, albo w parku, podczas spaceru. Porównywanie długości gałązek, używająć słów: krótszy lub dłuższy.

Wychodząc na spacer lub podwórko, proszę zróbmy lornetkę z 2 rolek po papierze toaletowym, na tasiemce, i poprośmy dzieci o to, by były detektywami i szukały oznak wiosny: wiosenne kwiatki, które zdążyliśmy omówić (można powiedzieć czym jest łodyga, listek, pączek, płatek, pyłek, czy wyrastają z cebulki czy z nasionka); gniazda ptaszków oraz ptaszki, te również omawialiśmy na zajęciach i słuchaliśmy dźwięków, które wydają (co jedzą, gdzie mieszkają, jakie mają kolory i rozmiary, z czego się wykluwają); zwierzęta (sarny, zające, koty), co tylko Wam, rodzicom przyjdzie do głowy.

Podczas spacerów lub zabaw na podwórku, ćwiczmy motorykę dużą poprzez skaknie obunóż, na jednej nodze (z pomocą rodzica lub stabilnej podpory), chodzenie na czworaka (tylko dłonie i stopy, nie raczkujemy!), zabawa w berka, zabawa w chowanego, slalomy, jazda na rowerku, na hulajnodze, kreślenie w powietrzu podstawowych figur geometrycznych – koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, małe i duże.

Jeśli chodzi o zajęcia muzyczne, to lista piosenek (i wierszy, do których można nawiązywać) na miesiąć marzec i kwiecień, była na tablicy i na pewno, któraś z mam ma ją zachowaną, proszę o udostępnienie na Waszej grupie na whatsappie.

Ponieważ nie wszyscy mamy drukarki w domu, kart pracy zamieszczać i wysyłać nie będę.

Kolorowanki i rysunki według zainteresowań dzieci, jeśli zechcą narysować na naszą gazetkę jakieś wiosenne obrazki, obserwacje, dowolną techniką (tutaj ukłon dla Was, rodziców, dziadków, opiekunów), to ja z miłą chęcią zamieszczę je w szatni. Pomysłów w internecie jest naprawdę dużo, co tylko dzieciakom się spodoba i co będą miały ochotę zrobić. Pozwólmy na używanie farb, nożyczek, mazaków, kredek, ołówków, masy solnej, plasteliny czy pasteli. Pozwólmy pisać kredą na chodniku lub podjeździe – dbając o bezpieczeństwo dziecka oczywiście.

Jeśli chodzi o język angielski to polecam gorąco następujące kanały na youtube:

Super Simple Songs, Dave and Ava, Cocomelon, Little Baby Bum – chodzi o osłuchanie się z wymową i piosenkami.

 

Czekamy na Święta Wielkanocne

Wiersz

„Wielkanocny zajączek”

M. Lewicka Pytał raz zająca zając

kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz, drogi przyjacielu

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

Bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

Wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

Trzeba jajko wziąć od kury

I na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

W kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia-

Wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

więc do pracy teraz spiesz.”

Pomknął ucieszony zając

Ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

Wszystkie dzieci roześmiane

Otrzymały niespodzianki:

Dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

Mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

Wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca

Pozdrowienia od Zająca.

Jaki kłopot miał zajączek? Jaką radę dał mu kolega? Jak robi się pisanki? Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?

Podzielmy na sylaby słowa: Wielkanoc, zajączek, pisanka, koszyczek, baranek, palma, bombki, choinka.

Porozmawiajmy z dziećmi o wszystkim co wiąże się z Wielkanocą oraz Świętami Bożego Narodzenia: o koszyczku wiklinowym, o pisankach, baranku, palmie, zabawkach potrzebnych na Śmigus Dyngus, o bombkach, choince, Mikołaju (Dzieciątku, Gwiazdorze, Gwiazdce). Niechaj dzieci wybiorą to co pasuje do Wielkanocy a co do Bożego Narodzenia, pozwólcie im także na wyjaśnienie swoich wyborów, decyzji. Opowiedzmy o przygotowaniach do Wielkanocy, o porządkach; o gotowaniu tradycyjnych potraw, o zwyczajach (święcenie potraw, obchodzenie grobów, o śmigusie – to co praktykuje się w Waszej rodzinie i jak inni mogą obchodzić te Święta).

Włączcie dzieci do przygotowań, niechaj malują jajka/pisanki, liczcie kto ile jajek ozdobił, można porównywać wielkość jaj (przepiórcze, kacze, kurze, strusie), segregujcie kolorami lub powtarzającym się wzorem. Porozmawiajcie o tym kto znosi jaja, jakie zwierzęta (nie tylko ptaki), gdzie można znaleźć jaja np. żółwi czy krokodyli, jak pingwiny zajmują się jajkami a jak robią to kukułki? Poszukajcie filmów, które wspólnie Obejrzycie z dziećmi i Porozmawiajcie na ten temat. A może Macie książki?

Rozmawiajcie o zawartości koszyka światecznego i o symbolach związanych z ową zawartością.

Proszę dzieci o przygotowanie pracy artystycznej związanej z jajem/pisanką/Wielkanocą, powiesimy ją na gazetce po powrocie do przedszkola.

Podczas Dyngusa, Zapewnijcie dzieciom plastikowy kubeczek, 2 lub 3 plastikowe butelki różnej wielkości i szerokości, słoik, szklankę, miseczkę, lejek, kilka kamyczków, muszelki, korki, wstążeczki, kawałeczki drewna oraz klocki. Poprośmy dzieci o napełnienie szklanki wodą a potem przelewamy tą jedną szklankę wody po kolei do każdego naczynia. Dzieci mają za zadanie poprzyglądać się poziomowi wody w każdym naczyniu i opisaniu tego co widzą. Następnie dolewamy wody do pełna i liczymy, które naczynie potrzebowało najwięcej ‘szklanek wody’ a które najmniej.

Do miski z wodą wrzucamy zebrane materiały i pozwalamy dzieciom opisać zaobserwowane zjawisko tonięcia i utrzymywania się na powierzchni. Pozwólmy dzieciom zastanowić się dlaczego niektóre przedmioty toną a inne nie.

Przykładowe strony, z których Możecie czerpać inspiracje, na pewno sami także Znajdziecie mnóstwo innych:

https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/

https://kreatywnadzungla.pl/

https://ponadwszystko.com/category/zabawa/

https://ponadwszystko.com/category/karty-pracy/

https://www.eprzedszkolaki.pl

https://eduzabawy.com

M. Szeliga

W naszym przedszkolu w dwóch oddziałach: Sówek i Misiaków przebywa w sumie 37 wychowanków w wieku od 3 do 6 lat. Mieszczą się w nim trzy sale oraz łazienka z toaletą. Dzieci biorą udział w zajęciach z religii, angielskiego, niemieckiego oraz gimnastyki korekcyjnej. Przedszkole czynne jest od 6:30 do 16:00.



Spartakiada 2019

RUCH TO WAŻNA SPRAWA I DOBRA ZABAWA - w poniedziałek 11 stycznia odbyła się coroczna Spartakiada Przedszkolaków w Pietrowicach Wielkich. Było to już kolejne spotkanie małych sportowców z Gminy Pietrowice Wielkie. Przedszkolaki brały udział w kilkunastu konkurencjach, podczas których mogły sprawdzić swoje umiejętności sportowe. Wszyscy byli uśmiechnięci, ale również zwarci i gotowi do pokonywania swoich słabości i pokazywania sportowego talentu. Dzieci bawiły się wyśmienicie! Po skończonych konkurencjach wszyscy uczestnicy zjedli wspólny obiad a po nim wróciliśmy autobusem do naszego przedszkola. To był naprawdę udany dzień.

fot. M. M.


Dzień Babci i Dziadka 

Babcia i Dziadek to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem, miłością i wszystkim, co dobre. Dlatego dzieci z naszego Przedszkola gościły swoje Babcie oraz Dziadków na uroczystości z tej okazji. 29 stycznia przedszkolaki od samego rana z niecierpliwością wyczekiwały zaproszonych gości, nie mogąc się doczekać, kiedy zapukają do drzwi Przedszkola.

Licznie przybyli: Babcie i Dziadkowie, mieli okazję podziwiać swoje wnuczęta w specjalnie dla nich przygotowanych programach artystycznych.

Dzieciaki pod czujnym okiem wychowawczyń zaprezentowały wiersze, piosenki oraz tańce, które ćwiczyły na tą uroczystość.

W przepięknej scenografii oraz wyjątkowej atmosferze, wnuczęta wspaniale wystąpiły przed bliskimi, następnie przedszkolaki zaprosiły babcie i dziadków na słodki poczęstunek- przy czym chcemy bardzo podziękować Radzie Rodziców za sponsorowane pączki.

To była naprawdę wyjątkowa uroczystość pełna uśmiechu, radości i dumy. Szczęśliwe i rozpromienione twarze babć i dziadków dały wyraz tego, jak ważne są takie spotkania i chwile spędzone wspólnie z wnukami.

fot. M. M.


Bal przebierańców 

Jak co roku w karnawale w naszym przedszkolu odbył się oczekiwany przez dzieci „Bal Przebierańców”. Pomysłowość rodziców nie miała granic. Przygotowali oni dla swoich pociech bardzo ciekawe stroje karnawałowe. Na balu nie brakowało księżniczek, wróżek, policjantów, pojawiły się postaci z ulubionych bajek: Spiąca Królewna, Syrenka, Pani doktor, słodka myszka, Myszki Mini, Jednorożec, Bella Mario oraz oczywiście Elsy. Panie również wyglądały „inaczej” niż zwykle- jak podkreśliły Dzieci :-) Po wielkiej prezentacji strojów rozpoczęły się tańce –przy rytmach wesołej muzyki, były one przeplatane zabawami i korowodami. Oczywiście znalazło się również coś dla spragnionych i zmęczonych, chwila relaksu przy wspólnym poczęstunku - serdecznie dziękujemy pewnej Mamie, która zasponsorowała pyszne pączki! Do domu dzieci wracały we wspaniałych humorach, dzieląc się z rodzicami swoimi przeżyciami .

fot. M. M.


Pieczenie ciasteczek

Pewne grudniowe przedpołudnie, przedszkolaki spędziły niezwykle pracowicie. Motywem przewodnim tego dnia było pieczenie świątecznych ciasteczek. Wszystkie dzieci ochoczo i z wielkim zaangażowaniem wałkowały ciasto. Największą radość sprawiło dzieciom nadawanie ciasteczkom odpowiednich kształtów. Były między innymi serca, choinki i gwiazdeczki. Następnie ciasteczka zostały upieczone w szkolnej kuchni, a dookoła rozchodził się aromatyczny zapach…

Wspólne wypieki dostarczyły wielu niezapomnianych wrażeń, ale chyba największą przyjemność sprawiło ozdabianie oraz degustacja naszych ciasteczek. Przepyszne ciasteczka zostały na koniec spakowane do ozdobionych słoiczków, i podarowane rodzicom naszych pociech jako Świąteczny słodki podarunek.

Dziękujemy Paniom Kucharkom oraz Pani Zuzi i Pani Bernadecie za pomoc :-)

fot. M. M.


Dzień muzyki w przedszkolu

Dnia 4 października obchodziliśmy w naszej grupie Światowy Dzień Muzyki. W czasie zajęć, na które zaprosiła nas Pani Bibliotekarka Barbara Kapinos dzieci wzięły udział w wielu zabawach muzycznych. Dzieci dowiedziały się, że muzykę zapisuje się nutami, zobaczyły jak one wyglądają i jakie mają wartości.

Dziewczynki i chłopcy śpiewały i tańczyły, odgadywały muzyczne zagadki, słuchały starych płyt winylowych.. Był to bardzo ciekawy dzień.

fot. M. M.


Dzień Pluszowego Misia

W Przedszkolu 27 listopada królował pluszowy miś. Przedszkolaki w wyjątkowo uroczysty sposób świętowały Dzień Pluszowego Misia, bo "czy to jutro, czy to dziś, wszystkim jest potrzebny Miś”

25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci i niezastąpiona przytulanka przy zasypianiu – Pluszowy Miś. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz bardziej atrakcyjnych zabawek, moda na misie nie przemija. Nasze przedszkole odwiedziła pani Bibliotekarka Barbara Kapinos, która opowiedziała dzieciom o historii misia pluszowego. Dla dzieci w tym dniu przygotowano wiele atrakcji: ćwiczenia gimnastyczne z misiami, zabawy, konkursy, dzieci bawiły się przy piosenkach, degustowały miód – przysmak misiów. Było słodko i miło!


fot. M. M.


 Św. Mikołaj w przedszkolu 

Zgodnie z grudniową tradycją 6 grudnia do naszego przedszkola przybył Święty Mikołaj.
Na tego Gościa, w ten wyjątkowy grudniowy dzień, czekaliśmy wszyscy, a zwłaszcza dzieci, które już od samego rana nasłuchiwały, czy nie słychać dźwięku jego dzwonka. Przedszkolaki powitały go z wielką radością, śpiewając piosenki! Wyjątkowa atmosfera zagościła w naszej grupie. Dzieci otrzymały piękne prezenty w formie zabawek a do domu zabrały duże torby wypełnione smakołykami- SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA RADY RODZICÓW ZA ZAKUPIENIE PODARUNKÓW!

fot. M. M.


ZOO MAR

16 października odwiedzili nas pracownicy ZOO MAR z Raciborza. Przywieżli ze sobą słodkie zwierzątka: szynszyla oraz króliczka, które wyczarowały na buziach naszych dzieci szerokie uśmiechy. Nasi goście opowiadali o tym, jak dbać o zwierzątka domowe, przypominali o tym czego potrzebują zwierzątka domowe i jak je traktować. Dzieci miały okazję pogłaskać pupile. Radości było co niemiara!!! Dziękujemy bardzo ZOO MAR Racibórz za tak miłe spotkanie.

fot. M. M.


Powitanie jesieni

W trakcie spaceru w słoneczny jesienny dzień 10 października nasze przedszkolaki ułożyły z darów jesieni śliczną Panią Jesień . Pośpiewaliśmy jesienne piosenki i radosnym krokiem udaliśmy się do przedszkola. Żegnaj lato- witaj jesień!

fot. M. M.


Pasowanie na przedszkolaka 

„Pasowanie na przedszkolaka" to pierwsza wyjątkowa uroczystość w życiu dzieci, które we wrześniu po raz pierwszy rozpoczęły swoją przygodę z przedszkolem. Dla najmłodszych było to ogromne przeżycie, ale trzymały się bardzo dzielnie. Z uśmiechami na twarzach recytowały wierszyki i śpiewały piosenki otrzymując od rodziców. Po czym Pani Dyrektor za pomocą „czarodziejskiego ołówka" i dokonała uroczystego „Aktu pasowania". Nie zabrakło życzeń i słodkich upominków oraz dyplomów i prezentów dla każdego przedszkolaka. Uwieńczeniem uroczystości był słodki poczęstunek. Na pewno był to niezapomniany dzień, pełen emocji i miłych wrażeń zarówno dla dzieci, rodziców, nauczycielek ale i Pań: Bernadety i Zuzanny, które też zostały miło powitane w przedszkolnym gronie.

fot. T. K.


Odwiedziny w Ochotniczej Straży Pożarnej

28 września nasze przedszkolaki wraz z Paniami wybrały się do OSP w Krowiarkach. W ramach tygodnia o bezpieczeństwie postanowiliśmy na żywo zobaczyć jak wygląda praca strażaka. Przywitała nas strażaczka Magdalena Stajner, która ze szczegółami opowiedziała nam o tym, jak wyglądają akcje ratunkowe i co należy do obowiązków strażaka. Dzieci zaciekawione oglądały sprzęt strażacki, samochód oraz przymierzały ubrania i kaski. To było bardzo ciekawe przeżycie. Pozdrawiamy OSP Krowiarki i dziękujemy za możliwość odwiedzin.

fot. M. M.


GŁOŚNE CZYTANIE W BIBLIOTECE

29 września co roku obchodzimy Dzień Głośnego Czytania. Akcja głośnego czytania realizowana w ramach kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom” jest kontynuowana co roku bibliotece publicznej i jest to stała forma pracy z młodym czytelnikiem.

Jej celem jest promowanie idei głośnego czytania, rozwijanie zainteresowań czytelniczych już od najmłodszych lat. Z tej okazji nasi przedszkolacy zostali zaproszeni do biblioteki. Na początku dzieci zapoznały się z biblioteką, dowiedziały się od pani Bibliotekarki Barbary Kapinos co trzeba zrobić, by stać się jej czytelnikiem, a następnie z uwagą i zainteresowaniem wysłuchały opowiadań i wierszy.

 

Czytajmy dziecku 20 minut dziennie, codziennie!

fot. M. M.


DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

„Każdy przedszkolak dobrze wie,
że kiedy 20 wrzesień zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"

20 września- to dzień ważny dla wszystkich przedszkolaków w całej Polsce, bowiem w tym dniu obchodzimy Dzień Przedszkolaka. Tego dnia, nasze przedszkolaki zostały zaproszone do wspólnej zabawy i udziału w konkursach. Przedszkolaki rzucały kółkami do celu, chodziły z krążkiem na głowie, uczestniczyły w zabawach z wykorzystaniem chusty. Radość, śmiech i głośny doping uczestników świadczyły o wspaniałej zabawie.

fot. M.M.


Spragnione ciepła i zieleni przedszkolaki dużo wcześniej rozpoczęły przygotowania do nadejścia wiosny. Dzięki sprzyjającej p ogodzie szukały oznak i zwiastunów wiosny podczas spacerów, a także poznały wiersze i piosenki o wiośnie. Podczas zajęć dzieci miały okazję wykazać się znajomością i wiedzą o nadchodzącej porze roku, rozwiązywały zagadki i wykonywały zadania dotyczące wiosny.Gdy wreszcie nadszedł oczekiwany dzień 21 marca, dzieci przybyły do przedszkola w dobrych nastrojach oraz ubrane na zielono! Wszystkie przedszkolaki brały udział w rozwiązywaniu wiosennej krzyżówki oraz zagadek

Po zabawie w sali przedszkolaki wraz z uczniami i paniami wzięły udział w konkursie Mam Talent - w ten sposób wszystkie dzieci chciały wyrazić swoją radość z przyjścia nowej pory roku.Głośnymi okrzykami przedszkolaki pożegnały zimę i powitały długo oczekiwaną wiosnę! A po takich przeżyciach wszystkie dzieci z przyjemnością zajadały pizze. WITAJ WIOSNO !

fot. Monika Malik


14 lutego dzieci w naszym Przedszkolu świętowały Walentynki a kolor czerwony zdominował stroje dzieci. Zajęcia tego dnia były odzwierciedleniem takich pojęć jak szczęście, miłość, przyjaźń. Po zapoznaniu dzieci z tradycją tego święta, uczestniczyły one w licznych zabawach ruchowych i plastycznych, mogły wykazać się swoją wyobraźnią i kreatywnością. Przedszkolaki szczerze i otwarcie okazywały radość i sympatię w stosunku do innych. Umiejętność mówienia o swoich uczuciach i sprawiania radości innym będą doskonalić przez kolejne dni roku. Dzieci nauczyły się tego dnia również radosnej piosenki Małe Serduszko.

fot. Monika Malik


W dniu 26.01. 2018r. w naszym Przedszkolu odbył się Bal Karnawałowy. Tego dnia już od rana w Przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w sali przedszkolnej można było spotkać wróżki, królewny, delikatne motylki, rycerzy, piratów, policjantów, Batmana, Hiszpankę Czerwonego Kapturka, wilka oraz wiele innych.... nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno. W pierwszej kolejności dzieci miały możliwość zaprezentować swój na „czerwonym dywanie” Następnie wszyscy uczestnicy rozpoczęli dobrą zabawę. Wystrój sali wprowadził w radosny nastrój oraz zachęcał wszystkich do wesołej zabawy. Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi paniami w zabawach. Na sali podczas pląsów robiło się kolorowo, wszyscy bawili się wesoło, uśmiech nie znikał z twarzy mimo chwilowego zmęczenia. Po kilku chwilach wypoczynku muzyka znowu porwała wszystkich do tańca w rytm samby, walczyka, Kaczuch. Kiedy czas zabawy dobiegł końca dzieci z żalem opuszczały salę balową. Bal umożliwił dzieciom spędzenie czasu w miłej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości. Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów a Radzie Rodziców za zakup pączków.

fot. Monika Malik


Zimno, mroźno, ale w serduszkach przedszkolaków gorąco, a powodem takiej atmosfery jest obchodzony w przedszkolu Dzień Babci i Dziadka.

Mimo niskiej temperatury jest to jednak bardzo ciepły dzień w roku, który sprawia wszystkim ogromną radość i wywołuje uśmiechy na twarzach wszystkich. Tak też było w w naszym przedszkolu 23 stycznia 2018r. do którego licznie w ten dzień przybyli nasi najukochańszy dziadkowie . Przedszkolacy przedstawili swój program artystyczny , w którym pokazali swoje umiejętności muzyczne, ruchowe oraz recytatorskie. Dumni dziadkowie ze wzruszeniem podziwiali występy swoich milusińskich, a przedszkolacy odważnie i bez tremy reprezentowali swoje umiejętności. Dzieci dla swoich dziadków przygotowały laurki – dla Babć kwiaty i dla Dziadków krawaty. Następnie wszyscy zostali zaproszeni na słodki poczęstunek. To było bardzo miłe popołudnie.

fot. Ewa Tokar


6 grudnia w naszym przedszkolu pojawił się długo oczekiwany gość - ,,prawdziwy” św. Mikołaj. Najpierw było słychać dzwoneczki pomocników  – reniferów, potem donośne „hou, hou, hou” i pojawił się on – nasz ukochany św. Mikołaj! Cała sala powitała Mikołaja głośnymi oklaskami. Gość z Dalekiej Północy wywołał wiele radości i uśmiechu na twarzach przedszkolaków. Podczas spotkania Mikołaj życzył wszystkim dzieciom oraz pracownikom przedszkola zdrowych i radych Świąt Bożego Narodzenia. Obiecał, że powróci do nas za rok.  Na zakończenie Mikołaj obdarował dzieci wspaniałymi prezentami a dzieci podziękowały śpiewem piosenek. Miłym akcentem spotkania były wspólne zdjęcia z naszym gościem.

fot. Monika Malik


25 listopada przypada jedno z najsympatyczniejszych uroczystości. Tego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Pluszowego Misia. Miś Paddington, Kolargol, Uszatek, Jogi, Puchatek – wszystkie misie obchodzą swoje święto. Tego szczególnego dnia dzieci przybyły do Przedszkola ze swoimi ulubionymi pluszowymi przytulankami, które były honorowymi gośćmi. Zasiadły one na specjalnie przygotowanym miejscu dla misiaczków, czekając cierpliwie na przebieg wydarzeń. Pani Barbara Kapinos zapoznała dzieci z historią Pluszowego Misia oraz przypomniała najsławniejszych bohaterów spotykanych w dziecięcej literaturze i filmach animowanych. Następnie maluchy obejrzały projekcję popularnej bajki „Miś Kolargol” Kolejnym punktem spotkania był taniec. Dzieci wspaniale poradziły sobie podczas zabaw i zagadek.. Było również „Słodkie, małe co nie co”. Na zakończenie dzieci zostały zaproszone na przyjęcie urodzinowe Pluszowego Misia . Dzień ten był pełen wrażeń.

fot. Monika Malik


Dzień 7.11.2017r. pozostanie na długo w pamięci dzieci z grupy „Misie”. Tego właśnie dnia odbyła się pierwsza ważna przedszkolna uroczystość – Pasowanie na przedszkolaka. Uroczystość rozpoczęła się od powitania gości i przedstawienia części artystycznej, w której Dzieci zaprezentowały swoje umiejętności – dając tym samym dowód, jak dużo już potrafią. Były więc piosenki, wierszyki, zabawa ruchowa, gra na instrumentach i taniec. Po części artystycznej, dzieci 3 i 4 letnie otrzymały uroczyste pasowanie przez Panią Dyrektor. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplom pasowania, oraz mały słodki upominek.

fot. Ewa Tokar


1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Muzyki. Celem obchodów jest pokazanie, jaka muzyka jest wyjątkowa i jakie dobro w sobie kryje. W tym dniu nasze przedszkolaki przeniosły się do krainy dźwięków. W czasie zajęć, które poprowadziła pani Barbara Kapinos w bibliotece szkolnej dzieci wysłuchaly kilka utworów oraz wzięły udział w wielu zabawach muzycznych. Dowiedziały  się, że muzykę zapisuje się nutami, zobaczyły jak one wyglądają  i jakie mają wartości. Dzieci  tańczyły i odgadywały muzyczne zagadki. Był to wesoły dzień .

fot. Monika Malik


Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania przypada 29 września. W tym dniu przedszkolacy odwiedzili bibliotekę szkolną aby wysłuchać czytanych głośno wierszy i opowiadań. Czytały dzieci, czytali dorośli, bo głośne czytanie stymuluje rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Nasi najmłodsi słuchacze byli bardzo zainteresowani czytanymi fragmentami, bo dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwija zdolność koncentracji, chęć poznawania świata oraz zainteresowania.

fot. Monika Malik